U Srbiji manjak mašinovođa, masovno odlaze u Nemačku
Mlade mašinovođe u Srbiji ne smeju da voze do 21. godine. Umesto čekanja i snalaženja, sve češće biraju da odmah odu u Nemačku. Tamošnji prevoznici jedva čekaju mladu radnu snagu jer im je podmladak hitno potreban.
"Kad sam upisivao školu bila su masovna otpuštanja u železnicama. I svi su mi govorili: Nemoj to!", kaže nam Mladen Spasić.
Ali on dolazi iz železničke porodice iz sela Kusadak kod Mladenovca – roditelji rade na železnici, stariji brat je mašinovođa… i tako je Mladen u trećem razredu železničke škole i već zna šta će kada je završi – otići će u Nemačku, baš kao što je otišao i njegov brat.
Naime, Železnička tehnička škola u Beogradu sarađuje sa firmom Lenderban koja saobraća na dvadesetak linija u Bavarskoj, na istoku Nemačke i u Češkoj. Već su iz Beograda dve grupe tek svršenih đaka otišle tamo, a Mladen je u sledećoj petnaestočlanoj grupi.
"Meni je brat otišao s prethodnom grupom. On mi je naravno, preneo reči hvale, zadovoljan je. I to je mene još dodatno osiguralo, jer znam da nisam prvi koji će da ode, znam da me tamo čeka zadovoljstvo", priča nam mladić.
Nedavno je i Nemačka železnica, najveći šinski prevoznik zemlje, najavila da će tražiti kadrove po Srbiji i još nekoliko evropskih zemalja. Već za ovu godinu traže ukupno 2.300 mašinovođa, 2.000 dispečera i 1.000 mehaničara.
Zanimanje je deficitarno i u Srbiji, gde vlast najavljuje veći značaj za železnicu, brzu prugu ka Budimpešti, obnavljanje direkte linije ka Prištini… Dvadesetak mašinovođa godišnje, koliko školuje Železnička tehnička škola u Beogradu, izgleda nije dovoljno za tri državna železnička preduzeća i osam privatnih firmi koje se bave železničkim prevozom.
A posebno nije dovoljno ako mašinovođe čeka prilika kao lekare i medicinske sestre – da odmah odu u Nemačku.
Iz "Srbija voza" priznaju da nemaju dovoljan broj mašinovođa. Za nesmetan rad im je, kažu na upit DW, potrebno oko 500 mašinovođa, te im sada nedostaje dvadesetak njih. Prošle godine je preduzeće napustilo 150 mašinovođa – polovina ih je otišla u starosnu penziju – a pronađeno je svega 80 novih.
Iz Sindikata železničara Srbije i iz državnog preduzeća "Srbija kargo" nisu odgovorili na upit DW.
Izvor: DW - Dojče vele
Budite prvi koji će komentarisati ovu vest!