Otvoreno pismo vlasti i opoziciji: Privrednici iz Unije Čačak 2000 ukazuju na probleme u privredi
Upravni odbor Udruženja poslodovaca Unija Čačak 2000 razmatrao je glavne probleme koji ometaju poslovannje i razvoj preduzetničkog sektora iz kategorija mikro, malih i srednjih privrednih društava, preduzetnika i komercijalnih poljoprivrednih gazdinstava i dineo odluku da se obrati parlamentarnim strankama.
Poštovani predstavnici vlasti i opozicije,
Da bi ste dostojanstveno nosili ime "Predstavnici naroda" i da bi ste dobili simpatije glasača iz ove kategorije, neophodno je da vas upoznamo sa glavnim problemima koji ometaju i koče razvoj ovog sektora a sa time i ukupne privrede Srbije.
Radi se o sektoru mikro, malih i srednjih privrednih društava, preduzetnika i komercijalnih poljoprivrednih gazdinstava (u daljem tekstu MMSPP)
Postoje nekoliko problema koji koče normalno funkcionisanje privrede, a kojima ni jedna politička grupacija nije do sada posvetila neku posebnu pažnju, a to su:
- Neadekvatna organizacija udruzivanja dela privrede iz kategorije MMSPP i komercijalnih poljoprivrednih gazdinstava;
- Neekonomski, precenjen devizni kurs dinara;
- Nefunkcionalno organizovana državna uprava, i
- Loša selekcija pri zapošljavanju u državnom sektoru (partijsko zapošljavanje)
- Konstatovana korupcija na svim nivoima
1. Problem organizovanosti udruzivanja MMSPP i poljoprivrednih gazdinstava
Suština ovog problema je u činjenici da sektor MMSPP učestvuje u stvaranju BDP sa preko 60% i zapošljava više od 1.000.000 radnika, a nema institucijalno mesto u našem društvu, izuzev kao staistička kategorija. Ako ovoj kategoriji dodamo i komercijalna poljoprivredna gazdinstva, za koja nismo uspeli da dodjemo do odgovarajućih podataka, stanje postaje još ozbiljnije i gornje cifre su daleko veće.
Evo ključnog primera pogrešne organizacije udruzivanja privrednih subjekata:
Naime, Zakonom o komorama Srbije koji je donet 2015 godine uvedeno je obavezno članstvo za sva privredna društva bez prava neposrednog izbora svojih predstavnika u komorske organe, a za preduzetnike kolektivno članstvo preko opštih udruzenja. Nažalost, ovo se odnosi samo za ona opšta udruženja koja su registrovana u Privrednoj komori Srbije, koja od ukupnog broja preduzetnika okupljaju samo par procenata od ukupnog broja.
Ostali preduzetnici, kojih u Srbiji ima oko 210 000 nisu članovi opštih udruženja preduzetnika jer ne vide smisao članstva u udruženjima koja nemaju mesto u telu javnog prava. Oni su van svakog institucionalnog organizovanja.
Regionalnim komorama je ukinut status pravnog lica, a imovina koju su stvorile generacije privrednika, preneta u vlasništvo Privredne komore Srbije. Tim promenama je naša Komora postala drzavna institucija a ne udruzenje privrednih subjekata na regionalnom nivou.
Ovim Zakonom je praktično razbijen preduzetnički sektor MMSPP. Da bi smo znali o čemu pričamo, moramo da razjasnimo šta se podrazumeva pod pojmom preduzetnik.
Kod nas je "preduzetnik "fizičko lice koje ima registrovanu ekonomsku delatnost. U svetu se pod zakonskim pojmom "preduzetnik" podrazumeva svako lice koje svojim sredstvima obavlja neku ekonomsku delatnost, bez obzira na formu organizovanosti, to jest da li je privredno društvo, akcionarsko društvo ili druga organizaciona forma.
U zemljama sa uspešnom privredom u okviru privredne kommore, posebno je organizovan mali i srednji biznis a posebno krupni biznis, što je potpuno logično jer su njihove filozofije i model poslovanja različiti.
Da bi smo stvari postavili na pravo mesto neophodno je da vi kao predstavnici naroda u svoje političke programe ugradite sledeće:
a. Da se Privredna komora Srbije transformiše u Zajednicu regionalnih komora za trgovinu i industriju, kojom upravljaju regionalne komore kao njene bazne organizacione jedinice, po modelu zapadnih zemalja.
b. Da se vrati imovina i status pravnog lica regionalnim privrednim komorama;
c. Da sve komore, kako regionalne, tako i Zajednica regionalnih komora imaju mesto u telu javnog prava;
d. Da direktni članovi komora budu svi privredni subjekti;
e. Da se regionalne komore organizuju po najvišim demokratskim principima tako da osnovna jedinica reionalnih komora bude strukovno udruženje sa statusom pravnog lica i mestom u telu javnog prava;
2. Nekonomski, precenjen devizni kurs dinara
Od 2005 do 2018 godine u Srbiji se vodi poltika neekonomskog deviznog kursa, pa je tako došlo do situacije da cene na malo porastu za 80% više od deviznog kursa dinara prema evru. Na ovaj način su uvozni proizvodi pojeftinili za 80% u odnosu na domaće.
Ovakvom politikom se drastično smanjila konkurentnost domaće privrede. Najnormalnija stvar bi bilo da devizni kurs dinara zavisi od domaće inflacije i platnog deficita.
Srbija je uvek imala visok platni deficit koji se pokrivao, i danas se pokriva iz drugih izvora: deviznim kreditima, raznim donacijama, prodajom društvenog kapitala, stranim investicijama i slično.
Nerealan kurs dinara daje pogrešnu sliku celokupnog stanja privrede. Destimuliše domaću proizvodnju a stimuliše uvoz, što će jednog dana doći na naplatu. Deficit u spoljnotrgovinskom poslovanju biće sve veći.
Ako hoćemo da spasemo Srbiju finansijskog kolapsa i neminovne duznicke krize, nephodno je uraditi sledeće:
- Vezati kurs evra za kretanje inflacije, to jest zaustaviti veštačko jačanje dinara;
- Postepeno ići ka realnom deviznom kursu;
- Stimulisati, to jest delimično obeštećivati neto izvoznike, jer samo oni vraćaju devizne obaveze. Ovo obeštećivanje mora da bude na duži rok, do postizanja realnog deviznog kursa;
- Izjednačiti uslove poslovanja za sve privredne subjekte : domaće i strane, male , srednje i velike.
2. Organizacija lokalne samouprave i upravljanje javnim preduzećima
Promena vlasti ne bi trebala da ima nikakav uticaj na sastav stručnih službi.
Mora se uspostaviti sistem koji onemogućava loše selektovano zapošljavanje, (partijsko zapošljavanje) i dovođenje kadrova koji ne mogu odgovoriti vremenu u kojem radimo i živimo.
Treba uspostaviti dijalog svih učesnika u produkcionom lancu a odnosi izmedju lokalnih samouprava, sindikata i poslodavaca treba da se uskladjuju preko Socijalno-ekonomskih saveta koji se moraju formirati.
Nadamo se da ćemo ovim dobronamernim zapažanjima i komentarima doprineti boljem međusobnom razumevanju, a vas podstaći i motivisati da pokrenete promene za unapređenje poslovnog okruženja.
Upravni odbor "Unije Čačak 2000"
Čačka, 17.10.2019.godine
Budite prvi koji će komentarisati ovu vest!